Programme du Master 1

Semestre 1

UE1 : Savoirs fondamentaux

Stefan Le Courant, Docteur en anthropologie, Post-docotrant à l’EHESS
Anna Perraudin, Chargée de recherche au CNRS-UMR Citeres

Ce cours présentera les approches anthropologiques et sociologiques des migrations, qui ont pour point commun de chercher à restituer le vécu et les expériences de la migration. Il introduira les grands courants théoriques, les principaux auteurs et les démarches d’enquête, en s’appuyant sur des études de cas en France et dans d’autres pays. Les multiples facettes des migrations seront abordées : les parcours migratoires et les trajectoires de mobilité sociale, les effets des politiques migratoires, les discriminations, les enjeux urbain et spatiaux, les politiques de citoyenneté. Les étudiant·e·s seront formé·e·s aux débats scientifiques autour des tensions entre individus et structures sociales, des échelles d’analyse, de l’articulation des rapports sociaux de classe, de genre, de race, de génération, et de statuts administratifs. Les étudiant·e·s seront invité·e·s à réfléchir aux enjeux éthiques de la recherche sur des sujets fréquemment déformés par les discours politiques et médiatiques, et avec des populations souvent vulnérables. L’objectif est de fournir aux étudiant·e·s les outils critiques, théoriques, méthodologiques, leur permettant d’appréhender les formes concrètes des migrations contemporaines.

Bibliographie

  • Agier, M. (2008). Gérer les indésirables. Des camps de réfugiés au gouvernement humanitaire. Paris Flammarion.
  • Barron, P., et al. (2011). On bosse ici, on reste ici ! La grève des sans-papiers : une aventure inédite. Paris, La Découverte.
  • Beaud S. (2018), La France des Belhoumi. Portraits de famille (1977-2017), Paris, La Découverte.
  • Laurent, P.-J. (2018). Amours pragmatiques. Familles, migration et sexualité au Cap-Vert aujourd'hui. Paris, Karthala.
  • Rea A. et Tripier M. (2008). Sociologie de l’immigration, Paris, France, la Découverte.

Celio Sierra-Paycha, Maître de conférences à l’Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne, chercheuse associée à l’Ined

L’objectif de ce cours est d’initier les étudiant.e.s à la démographie et plus particulièrement à la démographie des migrations. Après une découverte de l’histoire, des finalités et des sources qui constituent cette discipline, nous aborderons plus spécifiquement la question des mobilités spatiales et des migrations en détaillant les différentes définitions, mesures et données qui permettent d’étudier ces phénomènes en démographie. Il s’agira ensuite de découvrir la place des migrations dans les dynamiques démographiques, notamment leurs interactions avec d’autres phénomènes comme la fécondité, le vieillissement et la transition démographique. Enfin, nous présenterons les grandes théories en démographie des migrations. Les étudiant.e.s mettront en application ces connaissances à travers une initiation à l’exploitation d’une enquête socio-démographique sur les migrations.

Bibliographie

  • Blidon M. et Legoux L. 2014, Les chiffres de l’immigration : un regard critique sur les statistiques, e-migrinter n°12
  • Courgeau Daniel 1988 Méthodes de mesure de la mobilité spatiale. Migrations internes, mobilité temporaire, navettes, Ined éditions.
  • Piché Victor, Les théories de la migration, Ined éditions, Les textes fondateurs.
  • Meslé France, Toulemon Laurent et Véron Jacques, 2011, Dictionnaire de démographie et des sciences de la population, Armand Colin : Entrées immigré, migrant, migration, mobilité, immigration
  • Rosental Paul-André, 1999, Les sentiers invisibles Espace, familles et migrations dans la France du 19e siècle, éditions de l’EHESS, Recherches d’histoire et de sciences sociales.
UE2 : Concepts, enjeux et méthodes

François Héran, Professeur au Collège de France (Chaire Migrations et sociétés), Directeur de l’Institut Convergences Migrations
Mathieu Ichou, Chercheur à l’Institut national d’études démographiques, Responsable de l’UR 08 « Migrations internationales et minorités »

La question migratoire se posait déjà sous l’antiquité et sous l’Ancien régime. Pourtant, la définition actuelle des migrations internationales est une construction récente. Les manières dont les phénomènes migratoires et les populations migrantes sont définies et catégorisées constituent des enjeux politiques et scientifiques fondamentaux sur lesquels le cours apportera un éclairage critique. Au fil des séances, cet enseignement exposera les grandes définitions dans le domaine des migrations, leur histoire et les débats qui y sont liées.

Plan de cours

Séance 1 – Introduction : la migration internationale comme une catégorie particulière de mobilité (François Héran)
Séance 2 – La distinction entre migrations internationales et migrations internes : portée et limites (François Héran)
Séance 3 – Migrations volontaires et migrations forcées : une distinction débattue (François Héran)
Séance 4 – Les catégorisations administratives des migrants internationaux et leurs limites : travail, famille, études, refuge, santé (Mathieu Ichou)
Séance 5 – Migration permanente et migrations temporaires : immigration, remigration, retour, circulation (Mathieu Ichou)
Séance 6 – Émigration, immigration et transnationalisme (Mathieu Ichou)
Séance 7 – Migrants, expatriés et rapatriés : les frontières socio-ethniques des catégories migratoires (Mathieu Ichou)
Séance 8 – Conclusion : les catégories migratoires, des constructions sociales aux conséquences réelles (François Héran)

Références bibliographiques

  • Michel AGIER et Anne-Virginie MADEIRA (dir.) (2017), Définir les réfugiés, La vie des Idées / PUF, 120 p.
  • Hein DE HAAS, Stephen CASTLES et Mark J. MILLER (2020), The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World. 6e edition, Guilford Press, 2019.
  • Thomas FAIST (2013), “The mobility turn: a new paradigm for the social sciences?”, Ethnic and Racial Studies 36(11), pp. 1637-1646.
  • François HÉRAN (2016), Parlons immigration en 30 questions, La Documentation française, 2e éd. refondue, 104 p.
  • Alexis SPIRE (1999), « De l’étranger à l’immigré : la magie sociale d’une catégorie statistique », Actes de la Recherche en Sciences Sociales, n° 129, pp. 50-56

L’objectif de ce cours est de former les étudiants aux méthodes d’enquête sur les migrations en tenant compte des spécificités de cet objet de recherche. Il vise à clarifier les principaux enjeux relatifs aux méthodes qualitatives et quantitatives et à familiariser les étudiants à la pratique du terrain. Le cours articule ainsi dimensions théoriques au premier semestre et réalisation d’une enquête collective d’une semaine au second semestre. Le cours ne vise pas à l’approfondissement d’un seul type de méthode mais à la découverte d’un large panel de méthodes afin de sensibiliser les étudiants à la rigueur et à l’articulation entre choix méthodologiques et choix théoriques (problématiques, construction de l’objet).

Après avoir abordé les questions d’éthique et de réflexivité, quatre grands types de recueil de données seront présentés : les interactions discursives contextualisées (entretien, focus groupe…), l’observation, l’analyse documentaire (archives, sources textuelles ou iconographiques…) et les procédés de recensions (constitution de base de données, enquête par questionnaire…). Les questions de préparation (accès aux enquêtés ou aux archives, construction d’un questionnaire et d’une grille d'entretien…) et de réalisation in situ (passation du questionnaire, conduite de l'entretien, observations, dépouillement d’archives…) seront abordés. Le second semestre sera consacré à la préparation et à la réalisation d’une enquête collective, sur une thématique donnée en lien avec les migrations, mettant en pratique les méthodes présentées durant le premier semestre.

Partant du principe que l’acquisition d’un savoir-faire passe par l’expérience et se nourrit de la lecture de compte-rendus d’enquête et d’analyses méthodologiques produites par d’autres chercheurs, ce cours implique un important travail de lecture et une participation active durant et en dehors du cours.

Évaluation

Les étudiants réaliseront un compte-rendu d’enquête à partir de la lecture d’un ouvrage à choisir dans une liste proposée ainsi qu’un projet de méthodologie d’enquête en lien avec la thématique de l’enquête qui se déroulera au second semestre.

Plan de cours

Séance 1 – Introduction – Éthique de la recherche (MB)
Séance 2 – Réflexivité et processus d’enquête (MB)
Séance 3 – Les formes de l’enquête de terrain (MB)
Séance 4 – L’analyse documentaire en pratique (intervenant)
Séance 5 – L’analyse documentaire en pratique (intervenant)
Séance 6 – L’entretien en pratique (intervenant)
Séance 7 – L’entretien en pratique (intervenant)
Séance 8 – L’observation en pratique (intervenant)
Séance 9 – L’observation en pratique (intervenant)
Séance 10 – L’élaboration d’un questionnaire (des hypothèses au questionnaire) (intervenant)
Séance 11 – La passation d’un questionnaire (échantillon, collecte) (intervenant)
Séance 12 – Synthèse, présentation et préparation de l’enquête de terrain

Bibliographie générale

  • BEAUD, S., WEBER, F. (2003), Guide de l'enquête de terrain, Paris, La Découverte.
  • BLANCHET, A., GOTTMAN, A. (1992), L'enquête et ses méthodes : l'entretien, Paris, Editions Nathan.
  • BUGEJA-BLOCH, F., COUTO M.-P. (2015), Les méthodes quantitatives, Paris, Que sais-je ?.
  • CŒURE, S., DUCLERT V. (2001), Les archives, Paris, La Découverte.
  • PERETZ, H. (2004), Les méthodes en sociologie. L’observation, Paris, La Découverte (disponible via cairn).
  • SELZ, M., MAILLOCHON, M. (2009), Le raisonnement statistique en sociologie, Paris, PUF.

Bibliographie thématique (à lire avant le début du cours)

  • CLAVE-MERCIER, A., RIGONI, I. (2017). Enquêter sur les migrations : une approche qualitative. Migrations Société, 167(1), 13-28 (doi:10.3917/migra.167.0013).
  • RICHARD, J. L. (2017). Les enquêtes quantitatives sur les migrations : spécificités et enjeux. Migrations Societe, (1), 121-132.
  • LIMA, S., LOMBARD, J., MISSAOUI, H. S. (2017). Mobilités, migrations inter-transnationales et réseaux sociaux : regards croisés empiriques et méthodologiques. Espace populations sociétés (2017/2).
  • PUAUD, D. (2019). L’« empathie méthodologique», une position éthique du chercheur face à des migrants en situation précaire. Revista Internacional de Estudios Migratorios (RIEM), 9(1), 169-196.
UE3 : Professionnalisation

Ounia Doukoure, Enseignante invitée, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne, Sciences Po Paris, Université catholique de Lille

The course STUDYING MIGRATIONS has a twofold aim: to advance interdisciplinary and comparative understanding of the various manifestations of migration, and to improve students’ English migration-related vocabulary, as well as their English oral and writing skills. The course provides a dynamic introduction to human mobility across the world, focusing on international, regional and domestic frameworks, the content of selected laws and policies, as well as individuals’ life narratives and groups’ practices.

STUDYING MIGRATIONS invites students into migrants’ multifaceted journey, drawing mainly on policies and laws applicable to different processes of human mobility and integration settings. It expands on themes addressed in academic literature (Law, Legal Anthropology and Political Sciences…), and relies on policy papers, legal resources, reports published by international and non-governmental organizations, as well as published empirical inquiries. Students will address long-lasting and new legal challenges such as categorizing – and protecting accordingly – the types of mobility, the implementation of International Law and human rights standards, the normative implications of selected domestic integration policies, the nexuses between migration and religion, race/ ethnicity or security, the limits of the principle of nationality as a criterion of membership, and the transnational condition of immigrants.

The first term introduces conceptual frameworks and their related English terminology, focusing on the legal settings, the definitional challenges of the various forms of human movement, as well as the transnational approach to immigrant populations.

Migration is inextricably linked with other important global issues,
including development, poverty, and human rights
” (Koser, 2007)

Outcome

The course aims at improving students’ English oral and writing skills when addressing migration-related issues. After completion of the course, they will be able to discuss specific subject matters in English, to introduce their claim and support it with arguments.

First, students will be trained to use the English terminology applied to various forms of migration processes and settled immigration. Second, they will also be familiar with relevant basics of human and social sciences in English literature (paradigms, terminology, and main theories). Third, they will be acquainted with the main notions at the basis of legal and policy frameworks, as well as the responses respectively provided to these flows.

Provisional Class Schedule

The class schedule is indicative and may be subject to change.

The first part of the course introduces students to a multilevel approach, describing the various overlapping frameworks in which “people on the move” are situated, and drawing on some of their respective conceptual and theoretical backgrounds. Addressing practices of human mobility, their causes and problems, the applicable policies, standards, techniques, as well as the institutions involved, students grasp the challenge of categorizing one’s migration experience across space and time.

Session 1 – Introduction to the course Migration in Context: Human Condition and Mobility in an Interstate Order
Session 2 – Disentangling Migrations?
• Overview of the types of human mobility
• Human mobility in Legal Anthropology
Session 3 – States and Migration 1: Sending and Transit Countries
Session 4 – States and Migration 2: States of Transit and/or Destination and International rules Governing Entry and Expulsion of Foreigners
Session 5 – International Organizations and Migration: a Snapshot
• The UN System + Global Compact
• EU Immigration Law and Policy
Session 6 – What is an Economic Migrant? Migration, Economy and Development
• Additional terminology: migrant workers; circular, temporary migrations
• Case studies from the Global South
Session 7 – What is a Refugee? Refugee Law and Asylum Policies
• The 1951 Geneva Convention Relating to the Status of Refugees
• African Union’s and European Union’s Regional Definitions
Session 8 – EU Common European Asylum System
• The Dublin system
• EU Pact on Asylum and Migration
Session 9 – IDPs and Climate-Change-Induced Migration
Session 10 – Nomadic Populations: Case-studies
Session 11 – “Vulnerable” Categories of Migrants
• Women travelling alone
• Unaccompanied Minors
Session 12 – The “Transnational” in Migration: Case studies
• Defining diasporas: legal, economic and political aspects
• Remittances
• Circulation of rights and responsibilities

Selected References

Please use the latest edition of the suggested academic references below.

  • Brettell C., Hollifield J. (Eds.), Migration theory: Talking across disciplines, Routledge, 3rd edition (forthcoming: June 2020)
  • Chowdhury A. R., Bhuiyan J. H., An Introduction to International Human Rights Law, 2012
  • Geiger M., Pécoud A. (Eds.), The Politics of International Migration Management, Palgrave Macmillan, 2010
  • Koser K., International Migration. A Very Short Introduction, Oxford University Press, 2016
  • Shaw M. N., International Law, 6th ed., Cambridge University Press, 2008

In addition to the five general references above, students are also invited to read specialized journals in English, including:

  • Comparative Migration Studies,
  • Journal of International Migration and Integration,
  • European Journal of Migration and Law,
  • International Migration Review, …

More detailed lists of resources are provided respectively in September 2020 (for the first term), and by January 2021 (for the second term).

Students also receive specific references beforehand, to prepare each session.

Course Proceedings

The assessment methods may be subject to change, to comply with the academic regulation of the Master ‘Migrations’.

Teaching Methods

Classes are organized as lectures, including structured discussions, debates, case-studies and presentations by students, as well as guest speakers where appropriate.

The course schedule is heavy and demanding, but genuinely stimulating: it addresses a great diversity of issues and notions each week and students are strongly invited to contribute their thoughts and understanding of the subject matter. Students are therefore required to attend the classes, and to prepare all of them. They are strongly encouraged to read the references provided beforehand, and to draft a response paper on the session readings (see methodology guidelines).

If some students feel lost or overwhelmed by the workload, they can contact me for a personal appointment to get personalized comments.

Working Language

The course is taught in English and relies on resources written in English.

Response paper for each session (individual preparation)

To facilitate active participation, easier use of the English vocabulary and critical engagement with the documents, students are strongly encouraged to prepare a 1-page response paper on the weekly readings and lectures as a written basis for questions in class and discussions. This non-mandatory exercise aims at helping students organizing their ideas for a constructive contribution of their thoughts and understanding of the topics. Students are expected to address significant arguments of the readings suggested or assigned for each session. The response paper must follow the format prescribed at the beginning of the course.

Prospective Guests

Guest lecturers may be invited so that students can be acquainted with different approaches towards the topics, as well as actual challenges in their respective area of expertise. Students are strongly encouraged to attend these lectures if they cannot be scheduled in the framework of the course.

Assessment

More details and methodology guidelines are provided at the beginning of the academic year.

Presentations (group oral assignment)

Starting week 3, half of each 3-hour session is led by students, and structured by their presentation.

This assignment is intended to help students build their confidence in public and improve their English oral skills. On the one hand, it gives them training and experience in making. presentations characteristic of advanced graduate and professional work. On the other, it gives them experience at being an audience, focusing on note-taking, asking for clarifications, and offering appropriate questions and comments.

The objectives are to give students practice in planning, organizing, and executing semi-formal presentations to small groups; to enable them to use English in discussions and speeches; and to give them the opportunity to interact in an English-speaking environment: asking questions, raising points, as well as anticipating and responding appropriately to the audience’s questions and comments.

Critical text analysis (individual written assignment)

Groups of students are required to turn in a home assignment: 1500-word critical analysis of one of the articles, reports, policy papers or book sections of the course reading material. The review should carefully summarize the major argument(s) of the selected piece and critically analyze the idea(s) advanced by the author(s) taking into consideration discussions in class and readings, especially those from the concerned unit.

Students must comply with proper standards of scholarly citation as well as correct grammar, spelling, and punctuation.

Papers will be mailed in using Urkund AND physically handed in on the scheduled date. Late papers will be penalized (1 point per day of delay after the due date).

In-class exam

Students are required to either write a critical essay discussing a compulsory question related to the course or to analyze a short text. The paper should reflect the student’s ability to clearly articulate and logically develop an argument or idea. S/he should refer to relevant scholarly literature and legal resources to support her/his claim. Students must comply with proper academic standards of citation.

Grading

  • In-class exam: 35% of the final grade
  • Presentation + student-led session (group oral assignment): 35 % of the final grade
  • 1500-word paper (individual home assignment): 30% of the final grade
  • Constructive class participation, oral participation: up to 2 additional pts on the final grade.

Academic dishonesty and Plagiarism

The assignments throughout the year are intended to deepen students’ understanding of the subject matter, improve their English language and the specialized vocabulary, and train them use accurately the sources.

Students are strongly invited to contact me as soon as possible if they struggle with academic rules (using sources, citation rules…) or feel overwhelmed with the workload. Improper collaborating on assignments, cheating on an in-class exam, academic dishonesty and plagiarism will be graded 00/20 and reported to the Institut Convergences Migrations administration.

Please refer to the academic rules and regulations of the Master programme.

(Syllabus à venir)

Il est à choisir parmi les disciplines suivantes :

  • Démographie
  • Droit
  • Économie
  • Géographie
  • Histoire
  • Socio-anthropologie

Une liste des séminaires disponibles sera donnée ultérieurement.

Semestre 2

UE1 : Savoirs fondamentaux

Lætitia Duval, Maître de conférences, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne – Centre d’Économie de la Sorbonne
Jérôme Valette, Maître de conférences, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne – Centre d’Économie de la Sorbonne

L’objectif de ce cours est de donner un aperçu aux étudiants des grands thèmes et recherches abordés dans le cadre de l’étude de migrations en économie.

Dans un premier chapitre introductif nous aborderons les définitions associées aux migrations en économie et les difficultés statistiques liées à la mesure des flux humains. Nous verrons ensuite au travers de modèles théoriques, puis de travaux empiriques, comment estimer les grands déterminants des migrations à la fois au niveau régional et international.

Le reste du cours se scindera en deux grands thèmes. Le premier thème traitera de l’e et des migrations internationales sur les pays d’accueil des migrants. Nous parcourons ainsi la littérature sur les liens entre immigration et marché du travail ou encore immigration et économie politique. Nous verrons aussi comment l’immigration par sa taille et sa diversité peut jouer sur la croissance des pays d’accueil. Le deuxième thème s’intéressera aux liens entre émigration, globalisation et développement. Nous verrons comment les diasporas influencent les pays d’origine des migrants en créant des ponts entre les nations et en accélérant les flux commerciaux et la convergence économique. Enfin nous verrons comment les émigrés affectent les populations de leur pays d’origine au travers non seulement de transferts monétaires mais aussi de normes politiques par exemple.

Un accent tout particulier sera mis dans ce cours sur les méthodes statistiques employées par les économistes pour répondre à ces questions.

Ribliographie

  • Bahar, D. and Rapoport, H. (2018). "Migration, knowledge diffusion and the comparative ad- vantage of nations". The Economic Journal, 128(612) : 273 305.
  • Barsbai, T., Rapoport, H., Steinmayr, A., Trebesch, C. (2016). "The impact of emigration on the diffusion of democracy : evidence from a former Soviet Republic", American Economic Journal : Applied Economics, 9(3) : 36 69.
  • Borjas, G. J. (2014). Immigration economics. Harvard University Press.
  • Docquier, F. and Rapoport, H. (2012). "Globalization, brain drain and development", Journal     of Economic Literature, 50(3) : 681-730.
  • Özden, C. ; Wagner, M. and Packard, M. (2018). Moving for prosperity : global migration  and  labor markets. Policy research report. Washington, D.C. : World Bank Group.
  • McKenzie, D. Stillman, S. and Gibson, J. (2010). "How important is selection ? Experimental  vs. non-experimental measures of the income gains from migration", Journal of the European Economic Association, 8(4) : 913 945.

Delphine Diaz, Maître de conférences, Université de Reims

(Syllabus à venir)

UE2 : Concepts, enjeux et méthodes

Annabel Desgrées du Loû, Directrice de recherche à l’IRD, Directrice adjointe de l'Institut Convergences Migrations
Maria Melchior, Directrice de recherche, Inserm, Équipe de recherche en épidémiologie sociale (Eres), Institut Pierre Louis d’Épidémiologie et de Santé Publique (Iplesp)

En France, les migrations sont encore assez peu étudiées sous l’angle des questions de santé, bien que bien que celles-ci couvrent des thématiques diverses, directement en lien avec des spécificités biologiques mais aussi les conditions de vie dont on sait qu’elles sont différentes chez les immigrés que chez les non-immigrés. On dispose par exemple d’assez peu de données de santé selon l’origine des personnes. Cela vient en partie de notre modèle d’intégration républicaine, réticent à distinguer les individus ou les groupes selon des critères d’origine, et soucieux, à juste titre, de ne pas stigmatiser certains groupes en les associant à des maladies. Cependant, certaines maladies comme le VIH/sida ont montré qu’il pouvait être nécessaire de prendre en compte l’origine des personnes pour améliorer la prévention et l’accès aux soins. Améliorer l’accueil et la prise en charge des immigrés dans le système de santé français passe en effet par une meilleure connaissance de leurs besoins spécifiques.

Cet atelier permettra tout d’abord  une revue des connaissances (et des méconnaissances) sur l’état de santé des populations immigrées en France : à partir de la littérature scientifique disponible, on montrera que si les immigrés sont parfois en meilleure santé que les natifs lorsqu’ils arrivent en France, car être en bonne santé est une des conditions pour « tenter l’aventure ailleurs », cette robustesse initiale peut être entamée par les conditions de vie difficiles à l’arrivée en France. On verra que les personnes venant de pays à ressources limitées connaissent au cours de leur vie en France une « transition sanitaire accélérée », les maladies chroniques et les troubles mentaux prenant le pas sur les maladies infectieuses, transition très variable selon la durée d’installation en France et la région d’origine.

L’atelier explorera la place des immigrés dans le système national de protection sociale et de santé : droits théoriques et droits effectifs, mode d’accueil des immigrés dans les services de soins, biais implicites des professionnels de santé vis-à-vis des personnes originaires d’autres cultures et d’autres pays,  nécessaire réflexion sur l’amélioration de la littéracie en santé des immigrés.

Cet atelier entend aborder ces questions en six séances de 2h. Les cours sont assurés par Annabel Desgrées du Loû et Maria Melchior, avec d’autres intervenantes et intervenants invités pour les trois dernières séances.

Modalités d’évaluation

(À définir)

Plan de cours

Séance 1 – La santé des immigrés en France
Séance 2 – Accès aux soins des immigrés, système de santé et biais implicites
Séance 3 – Conditions de vie en migration et maladies chroniques – Comparaisons européennes
Séance 4 –  Immigration et santé mentale (avec Andrea Tortelli, psychiatre et chercheur fellow de l’ICM)
Séance 5 – La santé comme point d’accès aux droits ?  (avec un membre de Médecins du monde ou du COMEDE)
Séance 6 – La littéracie en santé chez les immigrés  (avec un ou une invitée d’une agence de santé publique ou une association comme Vers Paris Sans Sida)

Références bibliographiques

  • Agyemang et al., Variations in hypertension awareness, treatment, and control among Ghanaian migrants living in Amsterdam, Berlin, London, and nonmigrant Ghanaians living in rural and urban Ghana, The RODAM study. J Hypertens. 2018 Jan;36(1):169-177
  • Björkenstam E, Helgesson M, Norredam M, Sijbrandij M, de Montgomery CJ, Mittendorfer-Rutz E. Common mental disorders among young refugees in Sweden: The role of education and duration of residency. J Affect Disord. 2020;266:563-571.
  • Desgrées du Loû A, Pannetier J, Ravalihasy A, Le Guen M, Gosselin A, Panjo H, et al. Is hardship during migration a determinant of HIV infection? Results from the ANRS PARCOURS study of sub-Saharan African migrants in France: AIDS. févr 2016;30(4):645-56.
  • El-Khoury F, Sutter-Dallay AL, Panico L, Charles MA, Azria E, Van der Waerden J, Melchior M. Women’s mental health in the perinatal period according to migrant status: the French representative ELFE birth cohort. Eur J Public Health. 2018;28(3):458-463.
  • Khlat M, Guillot M. Health and mortality patterns among migrants in France. In: Migration, health and survival: International perspectives,. Edward Elgar Publishers. Cheltenham, UK, Northampton, MA, USA: Trovato F; 2017. p. 193-213.
  • Linard M, Deneux-Tharaux C, Luton D, Schmitz T, Mandelbrot L, Estellat C, Sauvegrain P, Azria E. Differential rates of cesarean delivery by maternal geographical origin: a cohort study in France. BMC Pregnancy Childbirth. 2019;19(1):217.
  • Rondet C, Lapostolle A, Soler M, Grillo F, Parizot I, Chauvin P. Are Immigrants and Nationals Born to Immigrants at Higher Risk for Delayed or No Lifetime Breast and Cervical Cancer Screening? The Results from a Population-Based Survey in Paris Metropolitan Area in 2010. Vermund SH, éditeur. PLoS ONE. 22 janv 2014;9(1):e87046.
  • Saurel-Cubizolles  M-j, Saucedo M, Drewniak N, Blondel B, Bouvier-Colle M-H. Santé périnatale des femmes étrangères en France. Bull Epidémiol Hebd. 2012;30-4.
  • Tortelli A, Morgan C, Szoke A, Nascimento A, Skurnik N, de Caussade EM, Fain-Donabedian E, Fridja F, Henry M, Ezembe F, Murray RM. Different rates of first admissions for psychosis in migrant groups in Paris. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2014;49(7):1103-9.

Patrick Simon, Directeur de recherche, Ined, UR 08 « Migrations internationales et minorités »
Solène Brun, Postdoctorante à l’Institut Convergences Migrations, Coordinatrice scientifique du département Integer

La mise sur agenda politique de la question des discriminations à la fin des années 1990 en Europe a provoqué un renouvellement des approches du racisme en déplaçant la focale des approches centrées sur l’idéologie et les attitudes racistes vers les mécanismes et pratiques produisant des inégalités de traitements. Le développement des recherches et politiques consacrées aux discriminations témoigne également d’une transformation profonde des processus et manifestations du racisme consécutive à sa condamnation morale et juridique dans les sociétés formellement égalitaires. Les concepts de racisme sans race, de racisme sans racistes, ou encore de racisme colorblind illustrent la nécessité de repenser théoriquement le racisme et les liens réciproques entre racisme et discrimination ethno-raciale. Les catégories et marqueurs qui exposent au racisme et aux discriminations, tout comme les comportements, situations, procédures et traitements qui peuvent être interprétés comme racistes et/ou discriminatoires sont également en évolution constante et font l’objet de nombreuses controverses. Faut-il parler de race ? Un acte sans intention raciste est-il raciste en raison de ses conséquences discriminatoires ? Comment les catégories de discrimination se combinent et s’articulent pour produire domination et désavantages ? Peut-on utiliser le même cadre théorique, les mêmes méthodes d’analyse et les mêmes politiques pour comprendre et agir contre les différentes sources et formes de racisme et de discriminations ?

Cet atelier entend aborder ces questions et d’autres encore en revenant sur les recherches récentes et les débats politiques et sociaux, en six séances de 2h. Les cours sont assurés par Solène Brun et Patrick Simon, des intervenant·e·s seront invité·e·s pour les trois dernières séances.

Modalités d’évaluation

(À définir)

Plan de cours

Séance 1 – Race et racisme : généalogie, définition et débats conceptuels
Séance 2 – Les discriminations : définitions et enjeux
Séance 3 – Objectiver et mesurer le racisme et les discriminations
Séance 4 – Quand les motifs de discrimination se croisent : enjeux de l’intersectionnalité (avec un·e chercheur·e invité·e)
Séance 5 – Un ou des racismes ? L’antiracisme et la recherche face à l’islamophobie et à l’antisémitisme  (avec un·e chercheur·e invité·e)
Séance 6 – L’envers du racisme et des discriminations : réflexions sur la blanchité et le privilège (avec un·e chercheur·e invité·e)

Références bibliographiques

  • Balibar Etienne et Wallerstein Immanuel (1988) Race, Nation, Classe : les identités ambiguës, Paris, La Découverte
  • Bessone Magali and Sabbagh Daniel (2015) Race, racisme, discriminations. Une anthologie de textes fondamentaux. Paris : Hermann
  • Bonilla-Silva, Eduardo (2010) Racism without racists: color-blind racism and the persistence of racial inequality in contemporary America, Lanham, Rowman & Littlefield Publishers.
  • Guillaumin Colette (2002) L’idéologie raciste, Paris, Gallimard (Édition originale 1972)
  • Emirbaier Mustafa, and Desmond Matt (2015). The Racial Order, Chicago, University of Chicago Press.
  • Essed Philomena (1991). Understanding Everyday Racism: An Interdisciplinary Theory, Newbury Park, Sage (Sage series on race and ethnic relations, vol 2).
  • Hajjat, Abdellali et Mohammed, Marwan (2013) Islamophobie: Comment les élites françaises fabriquent le “problème musulman.”, Paris, La Découverte.
  • Hamilton Krieger Linda (1995) « The Content of our Categories: A Cognitive Bias Approach on Discrimination and Equal Employment Opportunity », Stanford Law Review, 47 (6), p. 1161-1248
  • Lamont, Michèle, Moraes Silva Graziella, Welburn, Jessica, Guetzkow, Joshua, Mizrachi, Nissim, Herzog, Hanna et Reis, Elisa (2017) Getting respect: Responding to Stigma and Discrimination in the United States, Brazil and Israel, Princeton, Princeton University Press.
  • Omi, Michael et Winant, Howard (1986) Racial Formation in the United States, New York, Routledge.
  • Safi, Mirna et Simon, Patrick (2014) « La mesure des discriminations ethniques et raciales : représentations, expériences subjectives et situations vécues », Économie & Statistiques, 464(1), p. 245-275.
  • Schaub, Jean-Frédéric (2015) Pour une histoire politique de la race, Paris, Editions du Seuil

Marianne Blidon, Maître de conférence HDR, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne, Idup
Intervenants (à définir)

L’objectif de ce cours est de former les étudiants aux méthodes d’enquête sur les migrations en tenant compte des spécificités de cet objet de recherche. Il vise à clarifier les principaux enjeux relatifs aux méthodes qualitatives et quantitatives et à familiariser les étudiants à la pratique du terrain. Le cours articule ainsi dimensions théoriques au premier semestre et réalisation d’une enquête collective d’une semaine au second semestre. Le cours ne vise pas à l’approfondissement d’un seul type de méthode mais à la découverte d’un large panel de méthodes afin de sensibiliser les étudiants à la rigueur et à l’articulation entre choix méthodologiques et choix théoriques (problématiques, construction de l’objet).

Après avoir abordé les questions d’éthique et de réflexivité, quatre grands types de recueil de données seront présentés : les interactions discursives contextualisées (entretien, focus groupe…), l’observation, l’analyse documentaire (archives, sources textuelles ou iconographiques…) et les procédés de recensions (constitution de base de données, enquête par questionnaire…). Les questions de préparation (accès aux enquêtés ou aux archives, construction d’un questionnaire et d’une grille d'entretien…) et de réalisation in situ (passation du questionnaire, conduite de l'entretien, observations, dépouillement d’archives…) seront abordés. Le second semestre sera consacré à la préparation et à la réalisation d’une enquête collective, sur une thématique donnée en lien avec les migrations, mettant en pratique les méthodes présentées durant le premier semestre.

Partant du principe que l’acquisition d’un savoir-faire passe par l’expérience et se nourrit de la lecture de compte-rendus d’enquête et d’analyses méthodologiques produites par d’autres chercheurs, ce cours implique un important travail de lecture et une participation active durant et en dehors du cours.

Évaluation

Les étudiants devront rendre individuellement une analyse réflexive d’une pratique d’enquête ainsi qu’un compte-rendu d’observation, un entretien retranscrit, un questionnaire d’enquête testé ou un compte-rendu de dépouillement d’archives.

Un rapport du travail d’enquête sera produit collectivement.

Progression de la semaine de terrain (à titre indicatif)

Arrivée la veille - Installation
Jour 1 – Point sur l’organisation et repérage (matin), début collecte (après-midi), débriefing
Jour 2 – Collecte (matin), collecte et débriefing méthode (après-midi)
Jour 3 – Collecte (matin), collecte et débriefing méthode et analyse (après-midi)
Jour 4 – Collecte (matin), collecte et débriefing analyse (après-midi)
Jour 5 – Collecte (matin), répartition du travail et préparation de la restitution
Retour

Bibliographie générale

  • BEAUD, S., WEBER, F. (2003), Guide de l'enquête de terrain, Paris, La Découverte.
  • BLANCHET, A., GOTTMAN, A. (1992), L'enquête et ses méthodes : l'entretien, Paris, Editions Nathan.
  • BUGEJA-BLOCH, F., COUTO M.-P. (2015), Les méthodes quantitatives, Paris, Que sais-je ?.
  • CŒURE, S., DUCLERT V. (2001), Les archives, Paris, La Découverte.
  • PERETZ, H. (2004), Les méthodes en sociologie. L’observation, Paris, La Découverte (disponible via cairn).
  • SELZ, M., MAILLOCHON, M. (2009), Le raisonnement statistique en sociologie, Paris, PUF.

Bibliographie thématique

À lire avant le début du cours

  • CLAVE-MERCIER, A., RIGONI, I. (2017). Enquêter sur les migrations : une approche qualitative. Migrations Société, 167(1), 13-28 (doi:10.3917/migra.167.0013).
  • RICHARD, J. L. (2017). Les enquêtes quantitatives sur les migrations : spécificités et enjeux. Migrations Societe, (1), 121-132.
  • LIMA, S., LOMBARD, J., MISSAOUI, H. S. (2017). Mobilités, migrations inter-transnationales et réseaux sociaux : regards croisés empiriques et méthodologiques. Espace populations sociétés (2017/2).
  • PUAUD, D. (2019). L’« empathie méthodologique», une position éthique du chercheur face à des migrants en situation précaire. Revista Internacional de Estudios Migratorios (RIEM), 9(1), 169-196.
UE3 : Professionnalisation

Ounia Doukoure, Enseignante invitée, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne, Sciences Po Paris, Université catholique de Lille

The course STUDYING MIGRATIONS has a twofold aim: to advance interdisciplinary and comparative understanding of the various manifestations of migration, and to improve students’ English migration-related vocabulary, as well as their English oral and writing skills. The course provides a dynamic introduction to human mobility across the world, focusing on international, regional and domestic frameworks, the content of selected laws and policies, as well as individuals’ life narratives and groups’ practices.

STUDYING MIGRATIONS invites students into migrants’ multifaceted journey, drawing mainly on policies and laws applicable to different processes of human mobility and integration settings. It expands on themes addressed in academic literature (Law, Legal Anthropology and Political Sciences…), and relies on policy papers, legal resources, reports published by international and non-governmental organizations, as well as published empirical inquiries. Students will address long-lasting and new legal challenges such as categorizing – and protecting accordingly – the types of mobility, the implementation of International Law and human rights standards, the normative implications of selected domestic integration policies, the nexuses between migration and religion, race/ ethnicity or security, the limits of the principle of nationality as a criterion of membership, and the transnational condition of immigrants.

During the second term, students go a step further studying selected contemporary programmes, techniques, laws and policies implemented for the management of migratory flows or immigrants. It introduces students to a human rights approach to migrations and the related English terminology, focusing on the practices of IOs, NGOs and judges.

Migration is inextricably linked with other important global issues,
including development, poverty, and human rights
” (Koser, 2007)

Outcome

The course aims at improving students’ English oral and writing skills when addressing migration-related issues. After completion of the course, they will be able to discuss specific subject matters in English, to introduce their claim and support it with arguments.

First, students will be trained to use the English terminology applied to various forms of migration processes and settled immigration. Second, they will also be familiar with relevant basics of human and social sciences in English literature (paradigms, terminology, and main theories). Third, they will be acquainted with the main notions at the basis of legal and policy frameworks, as well as the responses respectively provided to these flows.

Provisional Class Schedule

The class schedule is indicative and may be subject to change.

The second part of the course introduces students to present-day sets of administrative rules, legal provisions, techniques and mechanisms developed by states to manage migratory flows or immigrant populations settled on their territory.

Using recent events across the world, migrants’ life narratives and the different responses to comparable situations, students are introduced to a human rights approach to migration, focusing on the practices and English working terminology of key actors in migration issues (IOs, NGOs, international and domestic judges...).

Session 1 — Australia’s Operation Sovereign Borders and the Regional Deterrence Framework
Session 2 — Impacts of EU Techniques of Externalisation in Sending and Transit Countries
Session 3 — Refoulement: International Rules and States’ Practices
Session 4 — The Human Cost of Migration: Protecting People in the Move
• Human smuggling, trafficking in human beings
• Deaths at sea
Session 5 — US Immigration Law and Policies
• Main features, specific terminology and key facts
• Current debates: 2019 American Dream and Promise Act …
Session 6 — US and French (EU) Administrative Detention Policies/ Distancing Techniques
Session 7 — Chinese Emigration Trends and Policies
Session 8 — The ‘race-migration’ and ‘security-migration’ Nexuses
Session 9 — Immigration and Integration: Comparing European Domestic Settings
Session 10 — Discrimination against Migrants: Case-studies
Session 11 — Access to Citizenship: Comparing Nationality Laws
Session 12 — Migrations and Health: case studies
• Ebola outbreak and displaced persons
• Covid19 outbreak and refugee camps
• Access to health for irregular immigrants

Selected References

Please use the latest edition of the suggested academic references below.

  • Brettell C., Hollifield J. (Eds.), Migration theory: Talking across disciplines, Routledge, 3rd edition (forthcoming: June 2020)
  • Chowdhury A. R., Bhuiyan J. H., An Introduction to International Human Rights Law, 2012
  • Geiger M., Pécoud A. (Eds.), The Politics of International Migration Management, Palgrave Macmillan, 2010
  • Koser K., International Migration. A Very Short Introduction, Oxford University Press, 2016
  • Shaw M. N., International Law, 6th ed., Cambridge University Press, 2008

In addition to the five general references above, students are also invited to read specialized journals in English, including:

  • Comparative Migration Studies,
  • Journal of International Migration and Integration,
  • European Journal of Migration and Law,
  • International Migration Review, …

More detailed lists of resources are provided respectively in September 2020 (for the first term), and by January 2021 (for the second term).

Students also receive specific references beforehand, to prepare each session.

Course Proceedings

The assessment methods may be subject to change, to comply with the academic regulation of the Master ‘Migrations’.

Teaching Methods

Classes are organized as lectures, including structured discussions, debates, case-studies and presentations by students, as well as guest speakers where appropriate.

The course schedule is heavy and demanding, but genuinely stimulating: it addresses a great diversity of issues and notions each week and students are strongly invited to contribute their thoughts and understanding of the subject matter. Students are therefore required to attend the classes, and to prepare all of them. They are strongly encouraged to read the references provided beforehand, and to draft a response paper on the session readings (see methodology guidelines).

If some students feel lost or overwhelmed by the workload, they can contact me for a personal appointment to get personalized comments.

Working Language

The course is taught in English and relies on resources written in English.

Response paper for each session (individual preparation)

To facilitate active participation, easier use of the English vocabulary and critical engagement with the documents, students are strongly encouraged to prepare a 1-page response paper on the weekly readings and lectures as a written basis for questions in class and discussions. This non-mandatory exercise aims at helping students organizing their ideas for a constructive contribution of their thoughts and understanding of the topics. Students are expected to address significant arguments of the readings suggested or assigned for each session. The response paper must follow the format prescribed at the beginning of the course.

Prospective Guests

Guest lecturers may be invited so that students can be acquainted with different approaches towards the topics, as well as actual challenges in their respective area of expertise. Students are strongly encouraged to attend these lectures if they cannot be scheduled in the framework of the course.

Assessment

More details and methodology guidelines are provided at the beginning of the academic year.

Presentations (group oral assignment)

Starting week 3, half of each 3-hour session is led by students, and structured by their presentation.

This assignment is intended to help students build their confidence in public and improve their English oral skills. On the one hand, it gives them training and experience in making. presentations characteristic of advanced graduate and professional work. On the other, it gives them experience at being an audience, focusing on note-taking, asking for clarifications, and offering appropriate questions and comments.

The objectives are to give students practice in planning, organizing, and executing semi-formal presentations to small groups; to enable them to use English in discussions and speeches; and to give them the opportunity to interact in an English-speaking environment: asking questions, raising points, as well as anticipating and responding appropriately to the audience’s questions and comments.

Critical text analysis (individual written assignment)

Groups of students are required to turn in a home assignment: 1500-word critical analysis of one of the articles, reports, policy papers or book sections of the course reading material. The review should carefully summarize the major argument(s) of the selected piece and critically analyze the idea(s) advanced by the author(s) taking into consideration discussions in class and readings, especially those from the concerned unit.

Students must comply with proper standards of scholarly citation as well as correct grammar, spelling, and punctuation.

Papers will be mailed in using Urkund AND physically handed in on the scheduled date. Late papers will be penalized (1 point per day of delay after the due date).

In-class exam

Students are required to either write a critical essay discussing a compulsory question related to the course or to analyze a short text. The paper should reflect the student’s ability to clearly articulate and logically develop an argument or idea. S/he should refer to relevant scholarly literature and legal resources to support her/his claim. Students must comply with proper academic standards of citation.

Grading

  • In-class exam: 35% of the final grade
  • Presentation + student-led session (group oral assignment): 35 % of the final grade
  • 1500-word paper (individual home assignment): 30% of the final grade
  • Constructive class participation, oral participation: up to 2 additional pts on the final grade.

Academic dishonesty and Plagiarism

The assignments throughout the year are intended to deepen students’ understanding of the subject matter, improve their English language and the specialized vocabulary, and train them use accurately the sources.

Students are strongly invited to contact me as soon as possible if they struggle with academic rules (using sources, citation rules…) or feel overwhelmed with the workload. Improper collaborating on assignments, cheating on an in-class exam, academic dishonesty and plagiarism will be graded 00/20 and reported to the Institut Convergences Migrations administration.

Please refer to the academic rules and regulations of the Master programme.

(Syllabus à venir)

Il est à choisir parmi les disciplines suivantes :

  • Démographie
  • Droit
  • Économie
  • Géographie
  • Histoire
  • Socio-anthropologie

Une liste des séminaires disponibles sera donnée ultérieurement.